Grodziska Kolej Drezynowa

Opis linii

Nasze drezyny poruszają się na linii kolejowej nr 376. Pierwotnie linia łączyła stację Kościan ze stacją Opalenica. We wrześniu 2010 na trasie Grodzisk Wlkp. – Opalenica zdemontowano torowisko i pozostał 30-kilometrowy odcinek Grodzisk Wlkp. - Kościan.

Linię otwarto 10 grudnia 1881 i połączyła ona Grodzisk Wielkopolski z Opalenicą. 1 października 1901 przedłużono ją łącząc Grodzisk z Kościanem. W 1989 roku na odcinku Kościan – Grodzisk Wielkopolski zamknięto ruch pasażerski, a dwa lata później na pozostałym odcinku linii. Ruch towarowy najdłużej utrzymał się na odcinku Grodzisk - Plastowo i dokońca prowadzono go parowozami (2000 r.).

Od 2003 jeździmy na tej linii drezynami. Trasa nie jest wymagająca. Linia poprowadzona jest przez teren typowo rolniczy oraz malownicze tereny kanałów Obry. Nad rzekami i kanałami przerzucono kilka ciekawych mostów. Najwiekszą atrakcją są Wielkopolskie Piramidy. Tak nazwana została grupa 4 kurhanów z późnego okresu kultury unietyckiej (1700-1500 lat p.n.e.)

Stacje i przystanki
Nazwa Km Opis
Kościan 0.000 Stacja z czynnym ruchem pasażerskim (Poznań - Wrocław).
Bonikowo 6.776 Stacja z jednym dodatkowym torem.
Sepno 12.977 Kiedyś stacja z semaforami i dodatkowymi torami. Teraz tylko przystanek.
Plastowo 18.819 Stacja z dwoma dodatkowymi torami.
Ujazd Wielkopolski 25.600 Przystanek z dodatkowym torem. Baza GKD. Tutaj rozpoczynamy wycieczki.
Grodzisk Wielkopolski 30.226 Stacja z czynnym ruchem pasażerskim (Poznań - Wolsztyn). Czasami można spotkać tu parowozy z Wolsztyna.